Nieuws

Nieuwsartikel: Influence marketing, hoe zit dat nou?

Influence marketing, hoe zit dat nou?
We kunnen niet meer zonder social media. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 62%
van de Nederlanders in 2012 gebruik maakte van social media, terwijl dit in november 2018
al 81% was. Met het toenemende gebruik van social media is ook een nieuwe soort
marketing ontstaan: influence marketing. Onbewust worden we meer blootgesteld aan
influence marketing dan we doorhebben. Maar hoe werkt influence marketing eigenlijk, en
welke voordelen kan je hieruit halen?

Het fenomeen ‘influencer’ is eigenlijk niets nieuws, mensen zijn altijd al een inspiratie
geweest voor elkaar. Vooral bekende en/of belangrijke personen. Een influencer maakt dan
ook gebruik van het bereik dat zij hebben via social media. De volgers die deze influencers
hebben, worden nauw betrokken in het leven van de influencer. Hierdoor krijgen zij het
gevoel dat zij de influencer écht kennen. Dit zorgt ervoor dat bedrijven graag willen
samenwerken met influencers, omdat zij voor veel volgers een voorbeeldrol hebben. De
influencers schijnen geloofwaardiger te zijn dan traditionele reclame zoals radio of televisie.
Influence marketing is inmiddels zo groot geworden, dat het zelfs op te delen is in
verschillende vlakken. Zoals je traditionele marketing opdeelt in de micro, meso en macro
omgeving, kan je dit ook doen met influencers. De micro influencers zijn geloofwaardiger
doordat ze een kleiner bereik hebben, maar dit is uiteraard ook meteen je nadeel: het bereik
is kleiner. Bij macro influencers heb je soms het bereik van miljoenen, maar hier betaal je
dan ook flink voor. Het voordeel van influence marketing is dat je het zelf in de hand kan
houden en het zo groot of klein kan maken als je wilt.

Nu weten we wat influence marketing inhoudt, maar waar moet je vooral opletten bij
influence marketing? Het draait allemaal om de geloofwaardigheid. Mensen kennen de
standaard reclames in tijdschriften, op televisie en tijdens evenementen wel. Juist doordat
de influencers iets delen wat zij zelf erg goed vinden en achter staan maakt het
geloofwaardig. Mensen nemen graag iets over van de mensen waardoor zij geïnspireerd
raken. Onderzoek door Nielsen toonde aan dat 84% van de mensen waarde hecht aan de
meningen van hechte vrienden en familie.

Ook kan je zelf influencer worden als je genoeg volgers hebt, je mensen inspireert en
dagelijks met social media bezig bent. Het aantal volgers is nog niet eens het belangrijkste,
wat veel mensen wel denken. Ook micro influencers worden namelijk volop ingezet, als je
maar gezien wordt door de bedrijven die influencers zoeken. Hiervoor heb je platforms zoals
TIM: The Influencers Movement. TIM koppelt bedrijven aan influencers, zodat je niet zelf
overal hoeft te zoeken. Zo kun je influencer worden naast je studie en bijbaan.
Influence marketing is dus niet meer weg te denken. Er valt meer bereik en geld mee te
halen dan de meeste bedrijven nog denken.

Redactiecommissie '18-'19

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen