Nieuws

(Online) marketing trends voor 2021 die je in de gaten moet houden

(Online) marketing trends voor 2021 die je in de gaten moet houden

Ook dit jaar waren er weer veel veranderingen te zien in de marketingwereld. En alhoewel je wordt overladen met trends en ontwikkelingen, is het toch belangrijk om ze in de gaten te houden. Want hoe eerder je ze ontdekt, hoe eerder je erop in kan spelen! Ook in 2021 zullen er weer veel belangrijke ontwikkelingen zijn op het gebied van (online) marketing. We leggen vijf trends uit. 

Trend 1: Persoonlijke aandacht

De eerste trend is eentje die we al langer zien: persoonlijke aandacht. Consumenten vinden persoonlijk contact steeds belangrijker om een betrouwbare band op te bouwen. Dit kan tijdens de klantreis (customer journey) op verschillende manieren naar voren komen. Een persoonlijk kaartje, e-mail of telefoontje, maar ook persoonlijk contact bij de aftersales. 

Trend 2: Influencer marketing binnen B2B

Inmiddels zijn we helemaal gewend aan ‘influencer-marketing’, het inzetten van influencers om je merk of bedrijf te promoten. Dit gebeurde tot dusver vrijwel alleen in de B2C-markt, maar  in 2021 zal influencer-marketing binnen de B2B-markt steeds belangrijker worden. Dit heeft allemaal te maken met het inzetten van een ‘voorbeeldfiguur’, om je product of dienst geloofwaardig over te brengen. 

Trend 3: Marketing automation

Efficiënter werken en marketingprocessen praktischer maken; iets wat voorheen al wel belangrijk was, maar niet opgenomen werd in marketingstrategieën. In 2021 wordt verwacht dat marketingprocessen een stuk efficiënter worden dan voorheen door een stijging in het gebruik van geautomatiseerde marketingsystemen, met als doel het verhogen van conversies. 

Trend 4: Het verdwijnen van third-party cookies 

Nadat Apple eerder al aangaf geen third-party cookies meer te ondersteunen, zal ook Google volgen in 2022. Als third-party cookies worden geaccepteerd, kan een internetgebruiker geïdentificeerd worden op een of meerdere websites. Aan de hand van dit zoekgedrag kan er specifiek getarget worden met passende advertenties. Na de invoering van de nieuwe AVG-wet, waarin om toestemming moet worden gevraagd voor het plaatsen van reclamecookies, was het einde van third-party cookies al in zicht. Het wordt op deze manier steeds lastiger voor adverteerders om marketingcampagnes specifiek af te stemmen op het zoekgedrag van bepaalde klantprofielen. 

Trend 5: Gebruik van video

Voor zowel B2C als B2B zal het gebruik van video voor marketing- en salesdoeleinden zijn intrede maken. Denk hierbij aan offertes die via een laagdrempelige video worden toegelicht voor een klant, het aanbieden van een online demo of de gebruiksaanwijzing van een dienst via een video beschrijven. 

Kortom, genoeg interessante ontwikkelingen om in de gaten te houden! 
 

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen