Nieuws

Native advertising: wat en waarom?

Native advertising: wat en waarom?

Om te beginnen: wat is native advertising?
Native advertising is een vorm van reclame, meestal online maar soms ook op papier, dat qua functie en vorm lijkt op een 'normaal' item op het platform waar het verschijnt. Het is een advertentie die meestal verschijnt in de vorm van een artikel of nieuwsvideo.

Native advertising wordt de laatste tijd steeds meer door bedrijven gebruikt. De reden hiervoor is dat het veel effectiever werkt dan banners of pop-ups. Deze worden namelijk vaak geblokkeerd door ad-blockers. Door de redactionele inhoud van de native advertising artikelen omzeilen ze meestal de ad-blockers en worden ze wel gezien door mensen.

Er zijn verschillende soorten van native advertising

  • Native content: het betreft hier een redactioneel artikel die aansluit op de informatiebehoefte van de lezer. Het gaat hierbij puur om het aanwezig zijn op een website. Het verschil tussen native content en redactionele content moet niet gemaakt kunnen worden.
  • Sponsored content: dit is een betaalde vorm van marketing. Het artikel legt een link met een externe organisatie, degene die ervoor betaald. Het nadeel van deze vorm is dat er vaak vermeld word dat het ook gesponsord is, juist om de redactie niet verantwoordelijk te stellen voor de inhoud.
  • Branded content: hier ligt de focus op het aanprijzen of onder de aandacht brengen van een adverteerder en het merk waarmee geadverteerd wordt.
  • Content recommendation netwerken: dit is de meer promotionele vorm van adverteren. Hier wordt onderaan een artikel een lijst neergezet met andere interessante content stukken op zowel de website zelf en externe websites.

Waarom zou je native advertising gebruiken?

Veel consumenten klikken pop-ups, banners, etc., weg omdat het in de weg zit en ze worden erdoor overspoeld. Met native advertising breng je op een subtiele, maar toch effectieve, manier je boodschap naar de lezer. Op deze manier integreer je ook in plaats van dat je verstoort. Een andere positieve eigenschap van deze soort advertising is dat je ook latente (verborgen) behoeften van mensen kunt activeren. Ofwel dat mensen niet eens wisten dat ze iets wilden totdat ze het artikel lazen.

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen