Nieuws

Nieuwsartikel: Kleuren en Marketing

Kleuren, kleuren en nog meer kleuren!

Dat kleuren belangrijk zijn, weten we inmiddels wel, maar hoe belangrijk is dit nou echt in de marketing en heeft dit nou werkelijk invloed op de keuzes die mensen maken? Het antwoord is ja. Uit een onderzoek van WebpageFX blijkt dat bijna 85% van de consumenten zegt dat de kleur de belangrijkste reden is om een product te kopen.

Iedere kleur roept een andere associatie bij consumenten op. Bij de kleur rood horen sterke gevoelens: liefde, passie, vurigheid en woede. (VrijdagOnline, 2015). Ook wordt je eetlust door rood gestimuleerd. Voor als je je afvroeg waarom het logo van McDonalds rood, weet je dat ook weer! Verder worden opstandigheid en spanning ook geassocieerd met de kleur rood. Als je mensen wilt overhalen tot het ondernemen van een spannende activiteit, is het gebruik van de kleur rood een goede keuze.  

De kleur blauw geassocieerd met betrouwbaarheid en autoriteit. Daarom wordt de kleur blauw vaak gebruikt door gezagvoerders. Blauw is een uitstekende kleur als je serieus, zakelijk en betrouwbaar over wilt komen. Het is dan ook een kleur die vaak wordt gebruikt door advocatenkantoren en belastingadviseurs. (Vrijdagonline, 2015).

De kleur oranje in je logo is zodat mensen actie ondernemen. Dit komt omdat oranje een vrolijke kleur is en mensen daar enthousiast van worden. Oranje is daarom erg geschikt als een button voor een call-to-action, aangezien mensen worden gestimuleerd om op de button te klikken. 

Groen wordt geassocieerd met gezondheid. Het is de makkelijkste kleur voor de ogen om te verwerken en wordt vaak gebruikt om te relaxen in momenten van stress. De kleur groen komt vaak voor in de gezondheidszorg en vrijetijdbesteding. 

Geel is een kleur die meteen de aandacht trekt, en wordt geassocieerd met optimisme en jeugdigheid. Deze kleur komt veel voor in de reissector. Zo kun je denken aan D-reizen en Sunweb. 

Paars werkt kalmerend en komt geregeld voor in beauty of anti-aging producten. Ook wordt het geassocieerd met creativiteit en fantasie. 

Mocht je nog nadenken over een logo voor je eventuele bedrijf, denk dan goed na over de kleur. 

 

Redactiecommisie '18-'19

 

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen