Nieuws

Nieuwsartikel: Social media trends

Nieuwsartikel: Social media trends

Social media trends in 2019

Social media staat nooit stil, de trends veranderen voortdurend en er is altijd wel weer wat nieuws. Hieronder volgt een overzicht met wat je in 2019 kan verwachten.

Privacy

We delen niet zomaar alles meer met iedereen, zelfs beroemde influencers en andere grote social media accounts met een miljoenen bereik gebruiken tegenwoordig een zogenoemd ‘slotje’. Wat betekent dat je de berichten van diegene alleen kunt zien als diegene je toestemming heeft gegeven.

Groei van social media

Tegelijkertijd zijn we wel meer en meer op social media te vinden. Volgens voorspellingen kijken we in 2019 bijvoorbeeld meer online dan op tv. Zoals je kunt zien op de afbeelding.

Er wordt ook steeds meer gekocht via social media. De groei van online verkopen op Instagram en Facebook is zodanig groot dat je je mag af gaan vragen of een webshop überhaupt nog wel nodig is bij het starten van online verkopen en dan met name in de wereld van de mode en lifestyle.

Ephemeral content

In 2018 was ephemeral content (tijdelijke content, zoals bijvoorbeeld de vanzelf verdwijnende Instagram Stories of Snapchat) al een hele belangrijke ontwikkeling. Deze trend gaat zich zeer waarschijnlijk doorzetten en je zult hem terug gaan zien op meerdere platformen.

Online adverteren

“Het adverteren/promoten van content wordt belangrijker en… duurder.”

Advertising binnen Facebook zal verder groeien. Het inspelen op interactieve content wordt belangrijker, evenals het inspelen op ‘inhakers’. Engagement is een belangrijk aspect binnen het algoritme, dit zal in 2019 niet anders zijn. Ook hier zal Facebook nog persoonlijker worden op basis van historisch gedrag, locatie en hobby's en interesses.”

“Naast engagement zal performance nog belangrijker worden, aangezien dit kanaal steeds meer wordt ingezet voor conversie (e-commerce, leadgeneratie etc.). Een chatbot kan hierin ondersteunen.”

Met waarschijnlijk een vervelend gevolg “Het adverteren/promoten van content wordt belangrijker en duurder.

“Steeds meer content en steeds meer bedrijven die willen dat hun doelgroep hun content te zien krijgt, stuwen de prijs van online adverteren omhoog. Maar content maken die vervolgens niet wordt gezien is natuurlijk zonde. Goede campagnes blijven het zeker waard, maar het wordt belangrijker om kennis en ervaring te hebben met het maken van goede campagnes en deze on the flow te optimaliseren. Immers niet goed geoptimaliseerde campagnes zijn pas echt duur.”

Patrick Petersen heeft nog wel een tip over wat werkt: “Vooral de videoadvertenties - voorzien van ondertiteling - converteren goed.”

Wilco Verdoold draagt een alternatief aan voor dure advertenties: “Zet medewerkers in om zakelijke content te maken.”

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen