Nieuws

Voor alle beginnende website eigenaren: wat jij moet weten over zoekmachine optimalisatie (SEO)

Voor alle beginnende website eigenaren: wat jij moet weten over zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een van de meest effectieve manieren om de potentiële klanten naar jouw webshop of website te lokken. SEO is een lastig begrip om te begrijpen en toe te passen. Wanneer de beginnende marketeer hier grip op krijgt, heeft Google vaak alweer de belangrijkste trends en ontwikkelingen veranderd. Via Wix, Wordpress of een Jimdo kan jij redelijk eenvoudig een website creëren, maar hoe zorg jij ervoor dat deze uiteindelijk ook zichtbaar wordt in Google? Dit zijn dé beginnende feitjes en stappen voor onze leden.

Om SEO te begrijpen is het allereerst belangrijk om de definitie van dit woord te beheersen: 

“SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Onder SEO vallen alle werkzaamheden die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je website hogere posities pakt in zoekmachines, zoals Google. Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt met SEO.” – DoubleSmart, 2021

Wat is precies die hogere positie op Google? Op de afbeelding wordt de hoogste posities op Google laten zien wanneer een klant ‘mobiele telefoon’ intypt op Google. Bovenaan zijn de Search Engine Advertising te zien (SEA). Dit zijn betaalde advertenties van websites! Deze zijn te herkennen aan het woord ‘advertentie’ wat bij de websites is toegevoegd. Dit heeft dus niks te maken met SEO. Het is belangrijk om dit verschil te begrijpen. SEA is betaald adverteren, waardoor jij hoog in Google komt te staan. SEO is gratis je plekje verdienen in Google, maar dit duurt vaak langer. 

Nu jij de basisverschillen begrijpt tussen SEO en SEA zijn hier de beginnende tips, waardoor jij jouw website door middel van SEO hoger in Google kan krijgen. 

 

1.Meta descriptions

Meta descriptions is een duur woord met een makkelijke betekenis: het is de omschrijving van de inhoud van een pagina. Wanneer jij een website begint is dit een van de eerste dingen waarmee jij te maken krijgt. Tegenwoordig is dit niet meer de belangrijkste factor om jouw SEO te verbeteren, maar zeker wel de basis. Bovendien met een goede call to action zullen meer mensen op jouw website klikken en niet die van de concurrent. De lengte van een meta description veranderd ook weer ieder jaar, maar is rond de 155 tekens. Een langere meta is niet goed, maar een kortere ook niet! Houd hier altijd rekening mee en zoek altijd voor je gaat beginnen aan een website de laatste trends op van dit onderwerp. 

 

2.Title tag

Naast de meta descriptions op de afbeelding zie je ook de title tag. Dit is de bovenste blauwgekleurde titel. Dit is het meest zichtbare onderdeel van SEO. De lengte van de title tag moet ongeveer 60 tekens zijn. Net als de meta descriptions moet deze ook niet langer, maar ook niet korten zijn dan dit maximale aantal. Naast de lengte, moet de titel ook begrijpelijk en leesbaar zijn voor zowel Google als de klant. Daarnaast is het belangrijk om per pagina van jouw website het zoekwoord te bepalen waarop jij gevonden wil worden. Deze moet altijd in de title tag terug te vinden zijn. Een title tag bestaat uit drie essentiële onderdelen: Jouw bedrijfsnaam | Zoekwoord |

Unique Selling Point of Call to action. Varieer met jouw USP en CTA. Wanneer jij goedkope producten verkoopt is wellicht een USP voor jouw ‘goedkoop’, maar door het beperkte aantal tekens van een title tag moet je een keuze maken tussen een CTA en USP. Een CTA kan zijn ‘koop hier’. Dit alles ligt natuurlijk aan wat het doel is van jouw website en desbetreffende pagina. Ik gebruik voor SEO vaak USP’s, maar voor een SEA meer CTA’s. Geen idee wat een goede title tag is? Kijk naar jouw concurrentie. Alles draait in de online wereld om het principe ‘beter goed gejat dan slecht bedacht.’

 

3.Zoekwoordenonderzoek

Bij de definitie van SEO staat als laatste dat zoekwoordenonderzoek essentieel is om aan de slag te gaan met SEO. Zoekwoordenonderzoek is een onderzoek naar je ‘keywords’ waarop je gevonden wil worden. Keywords, letterlijk vertaald trefwoorden, zijn de onderwerpen waarop jij gevonden wil worden. Er zijn verschillende programma’s op Google te vinden die laten zien wat het bereik is van elk zoekwoord. De bekendste is wellicht Google Trends. Ben jij een bedrijfje begonnen met de verkoop van je eigen kledinglijn dan wil jij natuurlijk gevonden worden op het zoekwoord ‘kleding’. Heb jij een pagina gemaakt waarop enkel broeken te koop staan, is dat het hoofdonderwerp van jouw pagina. Denk aan je doelgroep, wat zouden zij intypen op Google om broeken te vinden? Laat de beste zoekwoorden meervoudig terugkomen op jouw website! Hoe vaker deze zoekwoorden op jouw website staan, hoe vaker Google dit ‘leest’, waardoor jouw SEO verhoogt wordt. 

Zoekmachine optimalisatie gaat veel verder dan goede meta descriptions, title tags en zoekwoordenonderzoek. Het is een breed begrip met ieder jaar weer veranderende ontwikkelingen. Een beginnende website eigenaar moet toch de basisprincipes begrijpen om succes te hebben met SEO. Hopelijk kan jij middels deze feitjes beginnen aan jouw website en een hoog plekje bemachtigen in Google. 

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen